Inkubator Innowacyjności 2.0
Podniesienie gotowości wdrożeniowej technologii, wynalazków i know-how wspieranych w ramach projektu "Inkubator Innowacyjności 2.0", realizowanego w UJD
Z dniem 31 sierpnia 2020r. nastąpiło zakończenie realizacji projektu "Inkubator Innowacyjności 2.0". Zapraszamy do zapoznania się z efektami przeprowadzonych prac badawczo-rozwojowych.
W ramach inicjowania oraz wzmacniania współpracy miedzy środowiskiem naukowym a otoczeniem gospodarczym przedstawiciele zespołu realizującego projekt brali czynny udział w dwóch renomowanych międzynarodowych wystawach wynalazków i jednej konferencji branżowej, podczas których zaprezentowano technologie wsparte z funduszy projektu "Inkubator Innowacyjności 2.0" w ramach prowadzenia prac przedwdrożeniowych. Technologie były prezentowane podczas:
- w dniach 15-20.09.2019 r. podczas branżowej Konferencji SSD 2019 – Solid State Dosimetry w Hiroshimie;
- w dniach 7-13.10.2019 podczas międzynarodowej wystawy wynalazków World Invention and Technology Expo w Jakarcie;
- w dniach 14-16.10.2019 zostały zaprezentowane podczas XIII Międzynarodowej Warszawskiej Wystawy Wynalazków IWIS 2019.
Ponadto 28 listopada 2019 r. na Wydziale Nauk Ścisłych, Przyrodniczych i Technicznych zorganizowano III KIS Technology Open Day. Spotkanie miało na celu promocję osiągnięć naukowych i technologii wspieranych w projekcie "Inkubator Innowacyjności 2.0".
Podczas branżowej Konferencji SSD 2019 – Solid State Dosimetry w Hiroshimie zaprezentowano czytnik OSL HELIOS, który stanowi już gotowy produkt wprowadzony na rynek. Międzynarodowa Konferencja branżowa dotycząca Dozymetrii Ciała Stałego i odbywa się cyklicznie co trzy lata w różnych częściach świata. Konferencja jest największym i najbardziej renomowanym wydarzeniem tej branży. Tematem przewodnim był szeroko pojmowany świat zaawansowanych technik dozymetrii promieniowania jonizującego, dlatego opracowane na UJD innowacyjne urządzenie OSL Helios doskonale wpisało się w tematykę tej konferencji. W konferencji uczestniczyło wiele znaczących osobistości świata nauki oraz przemysłu z tej dziedziny. Prezentacja czytnika OSL Helios na stanowisku wystawienniczym, cieszyła się dużym zainteresowaniem naukowców i przedsiębiorców. Dzięki temu polski i innowacyjny produkt zyskał rozpoznawalność na całym świecie. Nawiązane kontakty biznesowe w przyszłości mogą zaowocować zamówieniami na dostawę oferowanego czytnika OSL Helios, którego produkcją zajmuje się spółka spin-off Zero-Rad sp. z o.o. powołana w ramach Inkubatora Innowacyjności +.
Podczas międzynarodowej wystawy wynalazków World Invention and Technology Expo w Jakarcie, która cyklicznie organizowana jest przez Indonesian Invention and Innovation Promotion Association. Wynalazek Innovative Construction of The Ski Simulator, którego twórcą jest dr Leon Rak otrzymał złoty medal oraz specjalne wyróżnienie „WINTEX Best Comercialization”, przyznane za największy potencjał komercjalizacyjny zgłoszonego rozwiązania. Warto nadmienić, że projekt innowacyjnego trenażera narciarskiego, nad którym pracuje dr Leon Rak jest merytorycznie wspierany przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa Polskiego Związku Narciarskiego. Kolejna technologia prezentowana na wystawie: Technologia produkcji innowacyjnych nutraceutyków i kosmetyków z wykorzystaniem odpadów powstałych w produkcji winiarskiej (The new technology of production nutraceuticals and cosmetics using waste from wine production), pod kierownictwem dr. hab. Wojciecha Ciesielskiego, prof.UJD wyróżniona została srebrnym medalem.
Podczas XIII Międzynarodowej Warszawskiej Wystawy Wynalazków IWIS 2019 międzynarodowe jury wyróżniło wynalazki wspierane w ramach projektu Inkubator Innowacyjnosci 2.0 przyznając:
- złoty medal dla Technologii produkcji innowacyjnych nutraceutyków i kosmetyków z wykorzystaniem odpadów powstałych w produkcji winiarskiej (twórcy: dr hab. Wojciech Ciesielski, prof. UJD, dr Tomasz Girek, mgr Damian Kulawik, mgr Sandra Żarska, mgr Agnieszka Folentarska, mgr Katarzyna Ciesielska, mgr Beata Girek, dr hab. Maciej Gąstoł, prof. Elżbieta Pisulewska);
- srebrny medal dla Kalejdoskopu Sytuacji Szkolnych opracowanego na Wydziale Nauk Społecznych (twórcy: dr Adrianna Sarnat-Ciastko, dr Anna Pierzchała, dr Zbigniew Łęski, dr Zbigniew Wieczorek, dr Dorota Gębuś, mgr Justyna Warwas);
- brązowy medal dla Innowacyjnej konstrukcji trenażera narciarskiego (twórca: dr Leon Rak).
Udział przedstawicieli Uniwersytetu w tych wydarzeniach miał na celu zainteresowanie środowiska biznesowego wynalazkami powstającymi na Uczelni w perspektywie ich komercjalizacji.
Najważniejszym zadaniem w projekcie "Inkubator Innowacyjności 2.0" było prowadzenie prac przedwdrożeniowych, w tym dodatkowych testów laboratoryjnych mających na celu dostosowanie technologii do potrzeb zainteresowanych nabywców.
W ramach realizacji tych działań zgodnie z decyzją Rady Inwestycyjnej dofinansowanie przyznano dla pięciu projektów w celu przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych mających na celu podniesienie gotowości wdrożeniowej:
- „Budowa prototypu innowacyjnego trenażera narciarskiego” - dr Leon Rak, prof. UJD;
- „Opracowanie technologii produkcji innowacyjnych nutraceutyków i kosmetyków z wykorzystaniem odpadów powstałych w produkcji winiarskiej” - dr hab. Wojciech Ciesielski, prof. UJD;
- „Wprowadzenie na rynek i promocja czytnika OSL HELIOS” - dr hab. Arkadiusz Mandowski, prof. UJD;
- „Weryfikacja przedwdrożeniowa narzędzia diagnostycznego „Kalejdoskop sytuacji szkolnych” - dr Adrianna Sarnat-Ciastko;
- „Badania funkcjonalne produktów depolimeryzacji skrobi otrzymanych w warunkach kontrolowanego ogrzewania mikrofalowego” - dr Kamila Kapuśniak.
Osiągnięte rezultaty:
- „Budowa prototypu innowacyjnego trenażera narciarskiego” – Na podstawie przygotowanych schematów wykonawczych prototypu trenażera narciarskiego zakupiono i przygotowano do integracji poszczególne komponenty głównej konstrukcji urządzenia. Następnie wykonano pierwszą wersję prototypu trenażera narciarskiego zgodnie z koncepcją autora wynalazku. Na podstawie przeprowadzonych prac i analiz sformułowano założenia do europejskiego zgłoszenia patentowego pt. „Ski trainer” EP.19460058 zgłoszonego w dniu 21.11.2019 r. Prototyp urządzenia składa się ze stalowej podstawy złożonej z 3 części łączonych ze sobą za pomocą śrub. Na podstawie zamontowano stalowy wózek mający możliwość poruszania się na boki z ograniczonym zakresem ruchu i wymuszonym powrotem do pozycji początkowej przy pomocy gumy treningowej. Do wózka zamocowano obrotową platformę, która przy pomocy łożysk liniowych została połączona z wahliwymi kołyskami, na których stoi ćwiczący. Dokonano pierwszych prób sprawdzających czy urządzenie działa zgodnie z założeniami technicznymi. Próby dały wynik pozytywny. Jednocześnie zidentyfikowano problemy techniczne, przekonstruowano urządzenie zwiększając sztywność kołysek i wzmocnione łożyska, wyeliminowano problemy z mechaniką urządzenia. Przeprowadzono profesjonalne badanie rozkładu sił nacisku stóp podczas pracy urządzenia. Na podstawie wyników tych badań zaprojektowano i wykonano system kontroli sił nacisku oraz sił bocznych generowanych przez ćwiczącego pozwalający w przyszłości na stworzenie oprogramowania wirtualnej symulacji jazdy na nartach. Przeprowadzone prace pozwoliły na podniesienie gotowości wdrożeniowej trenażera narciarskiego.
- „Opracowanie technologii produkcji innowacyjnych nutraceutyków i kosmetyków z wykorzystaniem odpadów powstałych w produkcji winiarskiej” Technologia ta wpisuje się w założenia współcześnie kreowanej polityki „zero waste”, która zakłada poszukiwanie nowych możliwości wykorzystania odpadów z różnych obaszarów produkcyjnych. W związku z tym jest projekt o charakterze środowiskowym i ekologicznym W ramach realizacji prac przedwdrożeniowych dotychczas otrzymano oleje z wytłoków różnych odmian winorośli oraz określono, które z nich odznaczają się największą wartością pod względem substancji biologicznie czynnych. Określono także wydajności i jakości olejów uzyskiwanych z pestek winogron, ze szczególnym uwzględnieniem witamin A,D,E,K oraz steroli. W ramach realizacji projektu opracowano również receptury herbat funkcjonalnych z dodatkiem frakcji resweratrolu, które mogą znaleźć zastosowanie w profilaktyce chorób krążeniowych. Wykonano ekspertyzy naukowo-badawcze w zakresie oceny możliwości wykorzystania odpadów po produkcji winiarskiej do produkcji kosmetyków. Przedmiotowa ekspertyza składa się z analizy możliwości użycia oleju z pestek winogron do produkcji kosmetyków nawilżających oraz analizy możliwości użycia mielonych pestek winogron jako substancji peelingującej w produkcji kosmetyków. Analiza ta wskazuje na możliwości zastosowania obu substancji po dopuszczeniu ich do używania przez PZH oraz są one zgodne z Ustawą z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz.U. 2018 poz. 2227) oraz Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (DU UE L 342/59). Przeprowadzone prace przedwdrożeniowe pozwoliły opracować zestaw niezbędnych wymagań, których spełnienie będzie konieczne w celu wprowadzenia na rynek kosmetologiczny gotowych produktów.
- „Wprowadzenie na rynek i promocja czytnika OSL HELIOS” Wprowadzenie czytnika OSL Helios na rynek zostało poprzedzone przeprowadzeniem prac przedwdrożeniowych, które polegały na wykonaniu badań konstruktorskich oraz przeprowadzenie cyklu akredytowanych badań pomiarowych zgodności elektromagnetycznej według dyrektywy wspólnotowej. Działanie pozwoliło na uzyskanie zgodności kompatybilności elektromagnetycznej oraz zezwolenie na użycie znaku CE na obudowie urządzenia. Badania zostały wykonane w Laboratorium Kompatybilności Elektromagnetycznej (LKE) na Politechnice Wrocławskiej. Wybór wykonawcy zadania został poprzedzony wyłonieniem najlepszej spośród zebraniem ofert rynkowych zgodnie z wymogiem finansów publicznych. Komercjalizacją urządzenia OSL Helios będzie zajmować się powołana w tym celu spółka spin-off Zero Rad sp. z o.o.
- „Weryfikacja przedwdrożeniowa narzędzia diagnostycznego „Kalejdoskop sytuacji szkolnych (KSS)" Do końca stycznia 2020 roku została przygotowana pilotażowa wersja zestawów KSS, niezbędna do zaprezentowania ekspertom przygotowującym opinie o narzędziu. Następnie przygotowano i przeprowadzono zapytanie ofertowe, które pozwoliło spośród ośmiu ofert wyłonić grono ekspertów do weryfikacji klejdoskopu. Ekspertami zostali: dr hab. Prof. UŚ Ewa Wysocka (pedagog, psycholog, specjalista od diagnostyki edukacyjnej), dr Marek Kuźnik (psycholog, psychoterapeuta pracujący między innymi z młodzieżą szkolną), Agnieszka Woś-Szymanowska (psycholog, psychoterapeuta, specjalista z zakresu analizy transakcyjnej), Jolanta Górnik (pedagog, psychoterapeuta, pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej). Z każdym z ekspertów przeprowadzone zostało spotkanie prezentujące KSS. Wymienione osoby opracowały ekspertyzy, które zostały przeanalizowane przez zespół projektowy. Na podstawie opinii ekspertów wprowadzono konieczne modyfikacje i opracowano demonstracyjną wersję narzędzia, która miała być sprawdzona w bezpośrednim kontakcie z uczniami i nauczycielami. Wybuch pandemii Covid-19 sprawił, że działanie to zostało zamienione na przygotowanie materiałów audio-wideo z nagranymi instruktarzami dla potencjalnych użytkowników kalejdoskopu. Projekt pozwolił na przygotowanie 30 profesjonalnie zaprojektowanych, wydrukowanych egzemplarzy „Kalejdoskopu” z zawartością kart obserwacji, abstrakcji i sytuacji, do których dołączono pendrive z animacjami edukacyjno-instruktażowymi odnoszącymi się do wykorzystywanych tu konceptów analizy transakcyjnej. Przygotowane zestawy prezentowane są potencjalnym nabywcom reprezentującym instytucje związane z edukacją, szkoły oraz ośrodki terapeutyczne.
- „Badania funkcjonalne produktów depolimeryzacji skrobi otrzymanych w warunkach kontrolowanego ogrzewania mikrofalowego” W ramach udzielonego wsparcia zrealizowano zaplanowane prace przedwdrożeniowe. Otrzymano nową partię preparatów błonnikowych ze skrobi ziemniaczanej w warunkach kontrolowanego ogrzewania mikrofalowego, testując różne warunki otrzymywania (moc promieniowania mikrofalowego, czas ogrzewania). Dla wybranych preparatów przeprowadzono badania tendencji do retrogradacji z zastosowaniem metody turbidymetrycznej oraz odporności na wielokrotne zamrażanie/rozmrażanie. Wykonano badania stabilności preparatów podczas przechowywania i ogrzewania w środowisku o niskim pH oraz zbadano wpływ utrzymywania ich w warunkach sprzyjających przebiegowi reakcji Maillarda. Przeprowadzone badania umożliwiły wyselekcjonowanie preparatów o lepszych właściwościach, tj. wykazujących mniejszą tendencję do retrogradacji, wyższej odporności na wielokrotne rozmrażanie/zamrażanie oraz stabilności podczas przechowywania i ogrzewania w środowisku o niskim pH. Powyższe rezultaty prac przedwdrożeniowych pozwoliły na zwiększenie poziomu gotowości technologicznej opracowanej metodyki otrzymywania preparatów o wysokiej zawartości rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który może zostać wdrożony w branży spożywczej.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozpoczął się nabór wniosków do projektu pt. „Inkubator Innowacyjności 2.0".
Do 03 czerwca można zgłosić wnioski na przyznanie środków w ramach projektu „Inkubator Innowacyjności 2.0" na Uniwersytecie Humanistyczno - Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie. Do wzięcia udziału w projekcie zapraszamy pracowników naukowych, doktorantów i studentów. W ramach Projektu oferowane jest wsparcie procesu zarządzania wynikami badań naukowych i prac rozwojowych powstałych na Uniwersytecie Humanistyczno - Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie, w zakresie:
- Promocja oferty technologicznej oraz udział w wystawach i targach wynalazczości.
- Przygotowanie analiz zdolności komercjalizacyjnej zakończonego projektu, np. analiza potencjału rynkowego, analiza gotowości wdrożeniowej, wycena praw własności intelektualnej.
- Dofinansowanie ochrony własności intelektualnej i przygotowanie dokumentacji patentowej.
- Realizacja prac przedwdrożeniowych, w tym dodatkowe testy laboratoryjne lub dostosowanie technologii do potrzeb zainteresowanego nabywcy.
Nadesłane wnioski zostaną ocenione pod względem formalnym przez koordynatorów projektu. Oceny merytorycznej wniosków dokona Rada Inwestycyjna projektu.
Termin pierwszego naboru wniosków upływa 03 czerwca 2019 roku.
Więcej szczegółów dotyczących projektu zawiera Regulamin Projektu.
Zapraszamy do udziału w projekcie.
Pliki do pobrania:
Regulamin Uczestnictwa w Projekcie II 2.0 | Data dodania: 23-05-2019 19:05 | Rozmiar: 336.17KB |
Formularz Zgłoszeniowy II 2.0 | Data dodania: 23-05-2019 19:03 | Rozmiar: 115.50KB |
Harmonogram prac II 2.0 | Data dodania: 23-05-2019 19:05 | Rozmiar: 2088.50KB |
Raport realizacji działań II 2.0 | Data dodania: 23-05-2019 19:05 | Rozmiar: 2097.50KB |