Procedury » 1. Procedura – komercjalizacja bezpośrednia: sprzedaż
1. PROCEDURA – komercjalizacja bezpośrednia: sprzedaż.
ETAP 1. Dostrzeżenie przez pracownika potencjału komercjalizacyjnego w prowadzonych badaniach naukowych i zgłoszenie na formularzu wyniku naukowego do Dyrektora CTWIONS lub upoważnionej osoby np. brokera innowacji – wzór formularza.
Zgodnie z regulaminem zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi i prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie:
· Pracownik lub inna osoba podległa odpowiedzialna jest za samodzielne zgłoszenie wyniku naukowego i artystycznego do komercjalizacji, jeśli dostrzeże, że potencjalnie:
1) może on mieć szczególną zdolność komercjalizacyjną,
2) może on być opatentowany,
3) może on być w inny sposób prawnie chroniony,
4) może on mieć inną wartość w obrocie gospodarczym,
5) inni współtwórcy, współuprawnieni lub partnerzy związani z tym wynikiem naukowym i artystycznym widzą możliwość jego komercjalizacji.
· W momencie zgłoszenia wyników do Centrum celem komercjalizacji wyniki naukowe
i artystyczne są poufne.
· Formularz zgłoszenia wyniku naukowego i artystycznego, obejmuje co najmniej podanie informacji, o jakie wyniki naukowe i artystyczne chodzi i na czym polega ich potencjał komercjalizacyjny.
Zgłoszenia można dokonać składając formularz w formie pisemnej do siedziby Centrum CTWIONS (Al. Armii Krajowej 13/15, pokój 303, 42-200 Częstochowa, Telefon: 034 361 49 19 w. 261) lub elektronicznej (za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres stt@ujd.edu.pl).
ETAP 2. Decyzja Zespołu doradczego ds. komercjalizacji w sprawie ochrony wyników badań naukowych, prac rozwojowych i know-how.
Zgodnie z regulaminem zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi i prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie:
· Do zadań Zespołu doradczego ds. komercjalizacji należy wspieranie merytoryczne
i decyzyjne rektora we wszystkich sprawach związanych z komercjalizacją wyników naukowych i artystycznych, a w szczególności:
1) ocenianie wyników naukowych i artystycznych pod kątem możliwości ich komercjalizacji,
2) ocenianie możliwości, celowości i efektywności przyszłej komercjalizacji,
3) opiniowanie możliwości, celowości i efektywności składania wniosków o ochronę wyników naukowych i artystycznych określonymi prawami własności przemysłowej zgodnie z procedurami polskimi, unijnymi lub międzynarodowymi,
4) opiniowanie kwestii wynagrodzenia pracowników i innych osób podległych z tytułu komercjalizacji.
Na podstawie przedstawionej opinii Zespołu doradczego ds. komercjalizacji dyrektor CTWIONS podejmuje działania mające na celu ocenę i rekomendację wyników naukowych i artystycznych do ochrony.
ETAP 3. Zgłoszenie ochrony własności intelektualnej (patent, wzór użytkowy, know-how).
Przygotowanie przez Rzecznika Patentowego zgłoszenia do Urzędu Patentowego w celu wszczęcia procedury uzyskania ochrony praw własności. Kontakt twórców z Rzecznikiem Patentowym odbywa się za pośrednictwem biura CTWIONS. Prace w zakresie przygotowania zgłoszenia koordynuje specjalista ds. administracyjnych i zarządzania własnością intelektualną.
Zgodnie z regulaminem zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi i prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie:
· W przypadku gdy zgłoszony wynik naukowy lub artystyczny jest współwłasnością innych podmiotów następuje dodatkowe podpisanie umowy o wspólności praw oraz postanowień do umowy lub oświadczeń o zapoznaniu się z regulaminem - wzór umowy.
· Jeśli umowę podpisuje osoba niebędąca pracownikiem UJD następuje podpisanie postanowienia do umów z osobami niebędącymi pracownikami o zapoznaniu się z regulaminem i o jego akceptacji - wzór postanowienia.
· Jeśli umowę podpisuje student, doktorant, stypendysta następuje podpisanie oświadczenia o zapoznaniu się z regulaminem i o jego akceptacji dla studentów, doktorantów i stypendystów poza zawieranymi przez nich umowami - wzór oświadczenia.
ETAP 4. Dokonanie wyceny zewnętrznej i oceny potencjału komercjalizacyjnego wraz ze wskazaniem najbardziej korzystnych ścieżek komercjalizacji.
Jeśli z dokonanego opracowania wynika, że najbardziej korzystną formą komercjalizacji jest sprzedaż posiadanych wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how, rektor podejmuje decyzję o tym sposobie komercjalizacji. Zgodnie z regulaminem zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi i prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie:
· Decyzję o wyborze sposobu komercjalizacji podejmuje rektor lub – w zakresie udzielonego przez niego szczegółowego lub rodzajowego upoważnienia – dyrektor CTWIONS.
· Do komercjalizacji wskazaną ścieżką określonych wyników naukowych i artystycznych dyrektor CTWIONS każdorazowo powołuje zespół wdrożeniowy, który realizuje dalsze etapy komercjalizacji.
ETAP 5. Poszukiwanie podmiotów zainteresowanych nabyciem wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how.
Powołany do komercjalizacji zespół wdrożeniowy poszukuje potencjalnych nabywców zainteresowanych kupnem oferowanych przez Uniwersytet wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how.
Szczególną rolę w powołanym zespole pełnią brokerzy innowacji reprezentujący różne dyscypliny naukowe, którzy ściśle współpracują z twórcami. Prace zespołu koordynuje specjalista ds. komercjalizacji CTWIONS.
ETAP 6. Rozmowy i negocjacje z podmiotami zewnętrznymi dotyczące warunków sprzedaży wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how.
Z zainteresowanymi nabyciem wyników badań naukowych prac rozwojowych lub know-how podmiotami zewnętrznymi wskazanymi przez zespół wdrożeniowy prowadzone są negocjacje warunków sprzedaży. Warunkiem koniecznym przed przystąpieniem do rozmów i negocjacji jest podpisanie z podmiotem zewnętrznym umowy o poufności NDA oraz podpisanie oświadczeń o zachowaniu poufności przez wszystkie osoby uczestniczące w rozmowach i negocjacjach - wzór umowy NDA i oświadczenia o zachowaniu poufności.
ETAP 7. Rekomendacja Zespołu doradczego ds. komercjalizacji o podjęciu decyzji o sprzedaży.
Wyniki przeprowadzonych rozmów i negocjacji z podmiotami zewnętrznymi zespół wdrożeniowy przedstawia do zaopiniowania Zespołowi doradczemu ds. komercjalizacji, który rekomenduje dokonanie sprzedaży podmiotowi zewnętrznemu oferującemu najkorzystniejsze warunki.
Dyrektor CTWIONS przedstawia Rektorowi rekomendację i wnioskuje o podjęcie decyzji o sprzedaży.
ETAP 8. Sporządzenie umowy sprzedaży praw do wyników B+R.
Umowa powinna być zawarta w formie pisemnego dokumentu zawierającego podpisy wszystkich stron umowy i w przypadku przeniesienia praw autorskich powinna zawierać dokładne określenie pól eksploatacji. Przygotowanie umowy Dyrektor CTWIONS zleca Radcy Prawnemu świadczącemu usługi na rzecz Uniwersytetu.
ETAP 9. Podpisanie umowy sprzedaży i rozliczenie transakcji finansowej.
Zatwierdzona przez Radców Prawnych obu stron umowa sporządzona w trzech egzemplarzach jest przedkładana do podpisu Dyrektora CTWIONS, Kwestora oraz Rektora Uniwersytetu.
Po podpisaniu umowy dział finansowy Uniwersytetu sporządza fakturę sprzedaży oraz przeprowadza rozliczenie transakcji finansowej.
ETAP 10. Wynagrodzenie twórców przysługujące zgodnie z regulaminem.
Twórcy przysługuje wynagrodzenie z tytułu korzystania przez uniwersytet ze stworzonych przez niego wyników naukowych i artystycznych, które przyniosły korzyści ekonomiczne na skutek ich komercjalizacji.
Zgodnie z regulaminem zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi i prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie:
· Do zasad wynagradzania pracowników z tytułu komercjalizacji zastosowanie mają art.154-156 prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W zakresie nieobjętym art.154-156 prawo o szkolnictwie wyższym i nauce zwłaszcza w zakresie osób innych niż pracownicy lub jeżeli odrębna umowa nie stanowi inaczej, korzyści ekonomiczne z tytułu korzystania przez uniwersytet z wyników naukowych i artystycznych dzielone są pomiędzy uniwersytet, a twórcę lub twórców tych wyników w proporcji:-50% dla twórcy lub twórców, -50% dla uniwersytetu. Jeżeli udział w korzyści ekonomicznej z tytułu korzystania przez uniwersytet z wyników naukowych i artystycznych przysługuje więcej niż jednej osobie, udział przypadający łącznie tym osobom dzieli się proporcjonalnie do ich udziału w stworzeniu tych wyników.
· W razie braku dodatkowego porozumienia, stosuje się następujące zasady:
1) rozliczenie roczne wynagrodzenia,
2) raport z uzyskanych korzyści ekonomicznych składany przez uniwersytet uprawnionemu pracownikowi i innej osobie podległej za pośrednictwem dyrektora CTWIONS,
3) wypłata wynagrodzenia w terminie do 31 marca każdego następnego roku kalendarzowego.
· Prawo do wynagrodzenia, przysługuje pracownikowi w okresie 5 lat od dnia powstania pierwszej korzyści ekonomicznej z tytułu korzystania przez uniwersytet ze stworzonych przez niego wyników naukowych i artystycznych.